another.chapter.of.life

Archive for the ‘heart’ Category

If Your problem is as big as a SHIP,

never forget that ALLAH’s blessings are as Wide as an OCEAN ♥

Source: I love Quran =)

 

 

Tags: ,

Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat Jumaat, seorang Imam dan anaknya yang berumur 7 tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota itu dan menyebarkan risalah bertajuk “Jalan-jalan Syurga” dan beberapa karya Islamik yang lain.

Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan anaknya itu hendak keluar seperti biasa meghulurkan risalah-risalah Islam itu, hari itu menjadi amat dingin dan hujan mulai turun.

Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih kering dan panas dan seraya berkata “Ayah! Saya dah bersedia”

Ayahnya terkejut dan berkata “Bersedia untuk apa?”. “Ayah bukankah ini masanya kita akan keluar menyampaikan risalah Allah”

“Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan juga agak lebat”

“Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika hujan turun”

Ayahnya menambah “Ayah tidak bersedia hendak keluar dalam keadaan cuaca sebegini”

Dengan merintih anaknya merayu “Benarkan saya pergi ayah?”

Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada anaknya. “Pergilah nak dan berhati-hatilah. Allah bersama-sama kamu!”

“Terima kasih Ayah” Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan hujan itu.

Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa pun yang dijumpainya. Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberikan risalah itu kepada penghuninya.

Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah “Jalan-jalan Syurga” ada pada tangannya. DIa berasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masih ada risalah di tangannya. Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari siapa yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal.

Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok di jalan itu dan mula mengatur langkah menghampiri rumah itu. Apabila sampai sahaja anak itu di rumah itu, lantas ditekannya loceng rumah itu sekali. Ditunggunya sebentar dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan. Diketuk pula pintu itu namun sekali lagi tiada jawapan. Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi, mungkin rumah inilah harapannya agar risalah ini diserahkan. Dia mengambil keputusan menekan loceng sekali lagi. Akhirnya pintu rumah itu dibuka.

Berdiri di depan pintu adalah seorang perempuan dalam lingkungan 50an. Mukanya suram dan sedih. “Nak, apa yang makcik boleh bantu?”

Wajahnya bersinar-sinar seolah-olah malaikat yang turun dari langit. “Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik. Saya datang ini hanya hendak menyerahkan risalah akhir ini dan makcik adalah orang yang paling bertuah”. Dia senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi.

“Terima kasih nak dan Tuhan akan melindungi kamu” dalam nada yang lembut.

Minggu berikutnya sebelum waktu solat Jumaat bermula, seperti biasa Imam memberikan ceramahnya. Sebelum selesai dia bertanya “Ada sesiapa nak menyatakan sesuatu”

Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan berdiri. Dia adalah perempuan separuh umur itu. “Saya rasa tiada sesiapa dalam perhimpunan ini yang kenal saya. Saya tak pernah hadir ke majlis ini walaupun sekali. Untuk pengetahuan anda, sebelum Jumaat minggu lepas saya bukan seorang Muslim. Suami saya meninggal beberapa tahun lepas dan meninggalkan saya keseorangan dalam dunia ini” Air mata mulai bergenang di kelopak matanya.

“Pada Jumaat minggu lepas saya mengambil keputusan untuk membunuh diri. Jadi saya ambil kerusi dan tali. Saya letakkan kerusi di atas tangga menghadap anak tangga menuruni. Saya ikat hujung tali di galang atas dan hujung satu lagi diketatkan di leher. Apabila tiba saat saya untuk terjun, tiba-tiba loceng rumah saya berbunyi. Saya tunggu sebentar, pada anggapan saya, siapa pun yang menekan itu akan pergi jika tidak dijawab. Kemudian ia berbunyi lagi. Kemudian saya mendengar ketukan dan loceng ditekan sekali lagi”.

“Saya bertanya sekali lagi. Belum pernah pun ada orang yang tekan loceng ini setelah sekian lama. Lantas saya melonggarkan tali di leher dan terus pergi ke pintu”

“Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak yang comel itu. Senyumannya benar-benar ikhlas dan suaranya seperti malaikat”. “Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik” itulah kata-kata yang paling indah yang saya dengar”.

“Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan. Saya kemudian menutup pintu dan terus baca risalah itu setiap muka surat. Akhirnya kerusi dan tali yang hampir-hampir menyentap nyawa saya diletakkan semula ditempat asal mereka. Aku tak perlukan itu lagi”.

“Lihatlah, sekarang saya sudah menjadi seorang yang bahagia, yang menjadi hamba kepada Tuhan yang satu ALLAH. Di belakang risalah terdapat alamat ini dan itulah sebabnya saya di sini hari ini. Jika tidak disebabkan malaikat kecil yang datang pada hari itu tentunya roh saya ini akan berada selama-lamanya di dalam neraka”.

Tiada satu pun anak mata di masjid itu yang masih kering. Ramai pula yang berteriak dan bertakbir ALLAHUAKBAR!

Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar lantas terus memeluk anaknya yang berada di kaki mimbar dan menangis sesungguh-sungguh hatinya.

Jumaat ini dikira Jumaat yang paling indah dalam hidupnya. Tiada anugerah yang amat besar dari apa yang dia ada pada hari ini. Iaitu anugerah yang sekarang berada di dalam pelukannya. Seorang anak yang seumpama malaikat.

Biarkanlah air mata itu menitis. Air mata itu anugerah ALLAH kepada makhlukNya yang penyayang.

Tags: ,

org bleh buat ape je

tp kita takleh tutup mulot org

n takleh halang ape org nk buat

klau nk kan kebenaran btol2

kene g mahkamah ar

biar hakim yg tentukan mana btol… mana salah

btol tak…

huhuhuhu

selagi semua tak duk semeja… selagi tu bende ni tak selesai…

itu je…

am i right…

i mean… SEMUAAAAAA

bukan certain2 pehak je

pssttt… wt H yg anta komen2 tu.
terima kasih diucapkan.
org dh wt slh mmg xleh dok diam. tol x?

btw, words of wisdom kt bwh tu…
diletakkan di situ utk sume org yg visit my blog.
we as human alwiz in learning process.
x mcm H yg igt ayat kt bwh ni ditujukan khas utk dye je.
sorry sketz.

yes, its true da words below jgk for me… utk igtn bersama.
tis blog or any blog out there including urs, are meant to be shared to ppl arnd da world.
am i aite? if nk wt utk private baik tulih dlm diary.
x yh wt kt blog (online).

1 thing i really dun think YOU cn do is by clear things up.
especially my NAME yg YOU dh buruk2 kn dpn sape2 je.
if YOU x wt, lama kelamaan kebenaran akan terbukti. mcm jdk hari tu.
tp macm biasher la kn… YOU dh wt slh… YOU pandai putar belit cni shaner.
even dh terbukti kt YM archieve.

oh ya, klo bab MC tu… org2 kt cni je taw.
n org2 kt SLA je taw. shape stadi kt c2?
tepuk dada ty diri sendirik la H ek.
mcm xtaw je shape ade kt SLA. i ade kt SRC ROOM kutz.
lgk 1, itu hak i nk amek mc ke x nk.
i amek MC bersebb. mmg btol2 saket, bkn mcm YOU type kt komen tu…
mengerang kesakitan konon.
dh mkn ubat mmg la dh oke. n xde masher i nk hancurkn hubungan H n F.
klo hubungan y’ll x oke tu bkn salah i n jgk bkn probz i.
tp tu slh YOU sendirik. YOU yg create probz2 ni in da 1st place.
bak kate kwn2 YOU jgk, sendiri mau igt.
taw komplen, pastu smbg blk, sndiri crk pasal.
bkn ayat i tp ayat2 kwn YOU jgk. oppps~ 

x dinafikan… berani kerana benar, tkot kerana salah.
dr dlu ayat YOU cm tu la. sbb YOU dh slh, ayat tu je la yg YOU termampu nk gne.
hak3. aikz… automatik dh xleh nk send kt blogspot shoutbox kn?
hahaha. 

lenkali jgn SALAH kn org len atas kesalahan n kesilapan sendiri.
i wt cite kunon. yg slalu making story is YOU.
dr dlu smpai skrng perangai x ubah2.
i pn xphm nape masih ade lgk manusia yg leh TRUST MANUSIA bernama MHMK ni.
sbb YOU kate YOU dh wt SOLAT TAUBAT kaaa?
geli bulu kaki i dgr. ntah btol ntah tak.
dlu nk kapel ngan sum1 pn kate dh wt solat istikharah.
jgn mempermainkan soal AGAMA ya mr.H.
nnti termakan DIRI. i masih igt lgk, YOU brani sumpah atas nama al-quran.
dlu tyme kt shah alam yg YOU buruk2 kn i dpn F and her bro. x igt? ke wt2 x igt?
 igt2 la tu. xkne di dunia, akhirat YOU kne jgk.
termasuk la memburuk2kan NAMA org yg lgsg xkaco hubungan cintan cintun YOU.

pasal A tu, byk la bukti ade kate yg YOU terkejar2 kn si A tu.
nk deny lagik ka? im making stories? i dpt pn dr kenalan A okayh.

oppps kena lagik.
serve u ryte!

p/s: any comments yg mashuk spam mmg lgsg x dilayan.
sbb sblm2 ni dh blocked users n words being used 😉
thats da beneficial of this wordpress 😉

oh ya, terima kasih kerana sudi dtg melawat blog ni ya H.
dtg2 la lgk klo nk tgk upd8. dh lme x terima kunungan pelawat mcm H.
hahaha~

jom3.
terjah part II plakz.

dh ready? set… go… 

Kepala hangguk btol la si H ni. ade plakz dye kate i kaco hidup dye???
geli bulu kaki i dgr. hahaha.

shape kaco hidup shape dlu?

klo YOU xkaco hidup i in da 1st place by using my name and make it rubbish…
i wont be bothered to write ere in my blog.
bullshito~
perangai H ni dr dlu smpei skrg yg x ubah2 ialah tunjuk baik depan sume org.
nk tunjuk dye ni x bersalah.
bullshito again! 

tu br intro part.
ni br nk masuk body.

japz… tgh pk dlu…
shud i continue or not?
klo i continue kompem PEDAS maut nye body part II ni.

nk bg chance kt mamat H tu ke x?
klo bg chance… dh byk shngt chance yg i bg utk H ni insaf.
tp dh kali ke empat… mmg patot pn bg ‘penampar’ cm ni.
btol x? xserik2 wt ulang2 mistakes yg shamer.

i cant deny tat human alwiz make mistakes.
tp klo tu slh diri sendirik n babit kan org len dlm kancah hubungan ‘cinta’ kowunk… (yarkzzz! geli nya perkataan tu)
is it fair? rasher2 ade x sape2 yg bce blog ni rase caket hati?
klo ade sila la angkt kaki yer. hahaha. alamak dh mepek plakz.

klo nk bg hati i ni sejuk… H ni ptot mintak maaf kt depn sumer org yg dye babitkn dlm kancah cintan dye…
especially depn kwn2 dye n jgk gf dye skrg ni… bitaw yg i x berslh. klo jantan, clear kn my name yg YOU dh busukkan.
if nt… ade byk lgk part2 kt blog i ni.
dh kes terjah2 plakz. bg hidup H x aman sketz.
ni br sketz. rilex la bro H.
lm setimpal dgn ape yg YOU dah wt kt NAMA and HIDUP i.

haaa… kwn2 nk taw.
dh ade komen masuk utk part I tu.
mcm i xtaw shape yg hntr.
terang2 IP tu 2lih adds yg kenal shngt2.
muahahaha~
igt i nk approve? no way.
hahaha.
i wt cite? xcaye ke? leh la check kt bil tepon umah H sendirik.
bwk g hosp wt cite jgk ke? boleh ty kt parents H sndirik.

tu sume ade prove la. jgn nk ckp i wt cite kunon.
H ni pn name cm baik je.
tp… tuttttttttttt~ perangai pn shamer tutttttt jgk.

ni blm lagik bongkar cite2 BENAR yg len. br warm up je part I tu.
dh ade ‘org’ meletup n panas je buntot dok atas kusi kt umah tu kn.
hahaha. serve u ryte! 

nk kate i rosakkan hubungan ORG LEN?
lgk lawaks. nk taw nape? sbb shape yg start dlu?
H start dlu. so nw… i jez wanna clear things up.
klo dgn cara baik H ni xde wt pe2 yg ptot…
cm ni la cara nk ajar org cm H ni yg kaki belit2.
putar shaner cni. nk bitaw yg H ni je la sorunk yg BAIK.
i ni penDAJJAL. pd hal sebaliknya.
jgn wt MASALAH, then crk MASALAH. YOU setel la sndirik.
bak kate nabil “LU PK SENDIRIK!!!” 
taw wt MASALAH. tp solution nya kaitkan babit kan buruk2 kn org len plakz.

approve x approve komen kt part I tu ske hati i la.
im nt tat naive. 
ni blog i. kepunyaan i. so ske hati i la nk approve ke xnk.
dh SALAH xnk NGAKU.
dh cipta MASALAH xnk face it.
dh BURUK2 kan NAMA org len xnk clear kn.
ni PADAH nya.

igt… part II lm lgk masuk body.
im nt a type of person mcm YOU, yg ske wt2 cite.
all those things ive mentioned sume ade prove.
i x mcm YOU kaki TIPU. 
n jgn slahkan i plakz nk rosakkan hubungan cintan YOU…
sbb YOU sendirik yg rosakkannya.

tepuk dada ty diri sendirik.

muchachaz~

pssst…

kt cni ade cite sket nk share wif y’ll.
klo ade sape2 terasher tu nashib la ek.
tp bgs jgk. bio sedar sketz org yg wt org ni.
jgn asyik dok slh kn org len atas NAMA PROBLEM DIRI SENDIRIK!

gini citenye…

alkisah si H ni ade la gf.
gf nye adalah si F.
btwn ’em ade je probz… (ni si H la yg cite kt i).

pada suatu hari… jeng jeng jeng…
si H ni ade la bwk i g hosp tgk adeq dye si A excident.
parents si H pn ade kt shaner. xcaye leh la ty parents H sendirik.
i xbwk kete. i ltk kt mne ek? lupe la kutz. tp nek kete myV H yg br tu.
br bli dgn nombor plat WSF$^!#. nombor tu leh smbg sndirik.
si H xbg i bitaw shape2 including dak2 umah dye yg dok kt cyberia blok C tu.
nk dijadik kan cite, i ni dh ade bf. sure2 i mntk izin dlu dr bf i nk kua ngan H.
tp H xtaw yg i kuo ngan dye bf i taw (sbnr2nya).
ni br permulaan cite. ade lgk byk sbnrnya. nk type pn menjela2 jdk nye.
so kerat2 je la part2 yg ptot.

ada la skali ni. sms si H. rupe2nye hp dye F yg pgg.
so F kate, dye nyamar jdk H.
nk dijadikkan cite… F dok kate i menggatal kt H.
F xtaw yg H tu yg tercarik2 kt i blk okayh!
xcaye? leh tgk bil tepon umah derng num c1-6-tut. tut tu ade la number umahnyer.
xkn nk bitaw btol2. kang xpashal2 mashuk ISA ke kn. hahaha~
shngt2 jelas yg bil tepon umah tu ade num hp i.
ade la sekian2 haribulan H col i. tu bukti plg nyata leh kaitkan yg i xberslh dlm probz si H n F.

nk dijadikkan cite, si H n F ni nk break up (kunon2 la kutz kn).
so H kate mcm2 (mcm2 ada) kt F yg i ni la carik H blk.
dok menggatal kt H, dok itu dok ini.
pdhal F xtaw yg hp tu bf i dh pgg dr awal2 lgk.
so kirenye, i n bf i yg sms si H tu. 
ape2 pn perkara yg sewaktu dengan menghubungi si H, sume bf i taw.

ptot ke slh kn i dlm hal ni?
ade mention ke i nk kt H blk?
yg plg dramatiknya… H ni ckp yg dye ade wt solat taubat la.
btol ke? ke nk GORENG je sbb nk F percaya kt H lgk?
only ALLAH knows better.

eleh… dlu pn nk kapel ngan i ckp dh solat ISTIKHARAH.
leh pk sndirik la… H ni tpu ke x si F.
dh la tyme in a r.ship dlu kate dh ptus ngan F.
tp sbnrnya in a r.ship jgk ngan si F. tpu lgk.
n leh plakz kate i ni terhegeh2 kt si H. ni pn H tpu lgk.
mgkn H ni pk dye hensem sgt kutz… org tergila2 kn dye.

1 lgk cite, H minat kt si A.
siap kuo ‘dating’ lagik ngan A.
tp ckp kt F yg A minat si H.
i hv prove ere (my hzm8s) yg rapat ngan A jgk… bitaw kt i… si H ni yg terkejar2 kn si A.
tpu lgk. leh kire x brape byk si H ni tpu?
beribu-ribu lemon wooo~ once a liar, foreva will be.

ni br 1st tyme nk 2lih kt cni. tp dh 4x si H ni wt menda yg shamer.
xjdk GF pn kne ngan si H ni… bler jdk GF si H dlu lgk trokz.
mcm2 tpu. kate x kapel ngan F la. xde ape2 hubungan ngan F la.
tp bler dh kantoi x ngaku.

mcm2 plan nk backup diri shndirik.
crk org tu, crk org ni nk kaitkn supaya H ni je nmpk BAIK.
i ni je BURUK bg pandangan org.
tp alhamdulillah, i hv frens ere (n sbnr2nya kwn H jgk yg taw perangai sbnr H ni mcm mne).
dan jgk, rumates H ni pn kawan i jgk. opps.
dh terkantoi kn diri H sndirik. nk cover tp dh terlps.

alih2 skrg dh baik2 plakz H n F.
ntah ape lgk H ckp la tu. hope x tpu kt F lgk.
tu btwn ’em. xnk masuk cmpur. i rest my case~
so pas ni xnk la dgr lagik H ni ckp i terhegeh2 kt dye plakz kn.
xlogik langsung. 

btw, klo H nk taw, bf i taw siang2 lgk yg i kuo ngan H ni.
g mne2 pn. cz we both trust each other.

lgk 1, klo btol H syg kn F, H xkn gne name org len buruk2 kn i dpn F.
n depn kami (kwn2 H) buruk2 kn F.
dh buruk2 kn gf sndirik si H ni ade hati lgk xnk ngaku.
wtF!!! opppsss. 

soal selidik dh dijalankan mmg terang2an H ni berslh.
sesedap rase mulut buruk2 kn name org len.
pd hal salah diri sndirik.
kunon dlm sms bitaw nk bersihkan name i dpn F.
YOU ade wt ke H? i xprnh dgr dr F pn yg YOU ade bersihkan name i.
YOU wt sume2 ni sbb nk balas dendam kt i?
ape yg i wt kt YOU? i xde kaco idop YOU pn.

klo i ade PROBLEM BESAR mcm ape yg jdk kt YOU n F…
i TAK pernh2 nk slhkn org len including YOU even tho ade kaitan ngan YOU. 

so afta tis, if i heard n knew my name is involve in ur probs wif F, i wont hesitate to gv u ‘surprises’.
cm ni ke mak bapak YOU ajar YOU?

bkn men caya lgk derng kt YOU tp perangai YOU mcm se***. smbg sndirik. 

mmg xbaik nk buruk2 kn org.
y did i write tis whole crap? its jez totally bcoz nk bersihkan my name.
only by nw i hv tyme 2 do it.
b4 tis dok kt umah kL, tenet xde.
dok kt cyberia plakz, xda tyme nk bkk blog.
men fb je keje (bler ade free tyme je).
sbb skrg br je abesh musim exam. so tyme is very limited.
lgk2 bz setel kan financial statement n report MMU AWards. 

haaa… ni br part 1.
ade lgk part 2. nnti kn smbgn cite ni…

muchachaz~ 

p/s: i shngt2 saket hati. ni je termampu wt.
if any of u r in my shoes, i believe u will definitely do da same thing.

Guess this means you’re sorry
Your standing at my door
Guess this means you take back all you said before

Like how much you wanted
Anyone but me
Said you’d never come back
but here you are again

Cause we belong together now, yeah
Forever united here somehow, yeah
You got a piece of me,and honestly
My life would suck without you

Maybe I was stupid
For telling you goodbye
Maybe I was wrong for trying to pick a fight
I know that I got issues
But you’re pretty messed up too
Either way I found out
I’m nothing without you

Cause we belong together now, yeah
Forever united here somehow, yeah
You got a piece of me,and honestly
My life would suck without you

Being with you is so dysfunctional
I really shouldn’t miss you
But I can’t let you go, yeah

Cause we belong together now,yeah
Forever united here somehow, yeah
You got a piece of me,and honestly
My life would suck without you

Cause we belong together now, yeah
Forever united here somehow, yeah
You got a piece of me,and honestly
My life would suck without you!


Indahnye~


Life is too short to wake up in the morning with regrets, So love the people who treat you right, Forget about the ones who don't, And believe that everything happens for a reason. If you get a chance, take it. If it changes your life, let it. Nobody said life would be easy, They just promised it would be worth living.

Ingatlah, hanya dengan mengingati ALLAH, hati menjadi tenteram.

"Ya ALLAH, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu agar bertambah kekuatan ku untuk mencintaiMu"

Bertambah luas akal, bertambah luas lah hidup, bertambah datang lah bahagia. Bertambah sempit akal, bertambah sempit lah hidup, bertambah datang lah celaka. -Hamka -

Yang paling bahagia adalah orang yang mempunyai hati yang alim, mempunyai kesabaran dalam diri dan mempunyai sifat yang merasa cukup dengan rezeki yang ada. -Hukamak-

INFO: Tip untuk ibu bapa


Sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan baca surah al-Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah. Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan manakala surat al-Inshirah untuk melapangkan hati dan fikiran.

Selepas bersalin, baca surah berkenaan ketika menyusukan anak dan dihembuskan di kepala. Ia boleh diteruskan sehingga anak cukup umur.

Waktu ketika anak antara sedar dan tidak. Rebut peluang bisikkan kata-kata nasihat, pujian dan pesanan. Ambil masa seminit, dua untuk membacakan doa sambil mengusap kepala mereka selain memberikan nasihat.

Doakan kejayaan anak, rakan anak mereka, anak rakan dan jiran.

Archives

Blog Stats

  • 81,192 hits