another.chapter.of.life

Takziah

Posted on: September 14, 2007

1st of all, salam takziah buat keluarga sedara blah ibu, Pak cik Aziz atas pemergian anak perempuannya berusia 23 tahun, Allahyarhamah Nur Hazimah. Moga rohnya dicucuri rahmat dan berada di kalangan orang-orang beriman. Al-Fatihah…

Amat bertuah bg Allahyarhamah meninggalkan kita di kala Ramadhan menjelma, 1 Ramadhan, dan di malam hari jumaat, sejuk hati ibunya. Moga keluarga sedara ku itu cekal dan tabah menghadapi dugaan drNYA, ALLAH lebih menyayangi Allahyarhamah.

Selepas berbuka puasa di rumah, tepat pukul 7.50pm, me and ibu bertolak dr umah ke kubur near pasar keramat. mcm biasher, still xdpt nk igt n taw jalan2 area situ, ibu yg jdk petunjuk jalan. Mak Ngah col ibu bitaw yang jenazah dah dibawa ke kubur. Kami bergegas ke kawasan kubur, moga tiada halangan dalam perjalanan. ALhamdulillah, shampei je, trus crk jalan nk ke kubur, dan kami dapt lihat ramai juga orang yng berkumpul di situ terutamanya mmu student. b4 parking kete, mmg nmpk ade 1 bus mmu parking tepi jalan kt tepi stesen lrt jelatek. rata2 nya mmg kenal mmu student yg dtg. Lepas ucap takziah pada pak cik aziz dan isteri kami mencari cari sedara yang len2 blah ibu, Mak Ngah, Tok Chu, Ayah Ngah, Mak Lang Lina dan len2… ramai juga sedara yang dtg.

actually, pak cik aziz and me dah pangkat cicit2 dh, since pak aziz pnggey ibu onyang means moyang, so pakcik aziz is my cicit la kutz kan. ntah xpaham gakz carta kedudukan tu. lps tu, trus g umah Tok Chu kt keramat gakz, nk menjenguk Mak Itam, sedara blah ibu gakz. then trus p umah mak ngah. ramai tol sedara2 kt shinie. dok shi2 shampei kol 10pm. Mak De wt teh tarik time kiterang dh nk berangkt, tp apakan daya, badan n mate amat2 la fenat n letih, since blk jalan jem dr cyberjaya ptg tdk, turun nek p finance, p knowledge mart, p security n len2 lgk. keseronokan ngan sedara2 dh lame x rasher. bt since, im a person tat is nt very close to ’em n not very talkative/frenly wif ’em hy name adeq, fatimah je yg disebut sebut. huhuhu. ade reason nya, agak shy amat2 n segan amat2 ngan derang. (ade reason di sebalik tu)😦

minggu nie manyak esemen kene hntr, before next week n before p melaka. hope dpt setel kn b4 g melaka. tis monday ade 1 extra exercises kene submit. moga dipermudahkan segalanya. amin~

to all readers, salam ramadhan al mubarak, moga ramadhan kali ini adalah yang terbaik dr yang sebelumnya. moga dapat menjalani ibadah puasa dengan penuh ketaqwaan, dan keimanan kepadaNYA. amin~

3 Responses to "Takziah"

salam kak ..kazen akak ke yg meninggal tue?dia saket pe kak?salam takziah …

salam alia.
bkn kazen. bapa allayarhamah dh pgkat cucu my mum, jdk nye, allahyarhamah cicit my mum. betwen me n allahyarhamah xsure ape pngkt.
tp ade ikatan sedara la lebey kurang.

keluarga my mum nie mostly, cucu kite dh. even kite lm kawen n cucu2 kite lgk tua dr kite dn anak2 derang ade yg lgk tua, ade yg sebaya ade gakz yg dh kawen. eihhh paham ke nie? wt2 paham je la ek alia😛

doktor ckp, ade urat bersimpul simpul kt dlm otak allahyarhamah since dlm kandungan. n shelalu muntah2 gakz 4 da rest of her life. tp bler g jmpe doc nk taw shaket ape, doc xdpt crk exact punca/shaket tu. jez bitaw migrain je. n she’s an active student. so wheneva shaket dtg, x brape rasher shanagt. n stil doc cant figure out her sickness. until last monday, 10th sept, she fainted, her frenz bring her to putrajaya hosp. afta tat, trus bwk ke GH kL mashuk ICU, wt operation ada darah beku dlm otak.

n she was one of the vice president of UPG 2006/2007.

isk isk…..sedihnye…..serampun ada……..nama saya nur hazimah….
macam rasa diri kita pulak yang meninggal……….
detik kematian itu pasti tiba……..pasti…………
salam takziah……………

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Indahnye~


Life is too short to wake up in the morning with regrets, So love the people who treat you right, Forget about the ones who don't, And believe that everything happens for a reason. If you get a chance, take it. If it changes your life, let it. Nobody said life would be easy, They just promised it would be worth living.

Ingatlah, hanya dengan mengingati ALLAH, hati menjadi tenteram.

"Ya ALLAH, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu agar bertambah kekuatan ku untuk mencintaiMu"

Bertambah luas akal, bertambah luas lah hidup, bertambah datang lah bahagia. Bertambah sempit akal, bertambah sempit lah hidup, bertambah datang lah celaka. -Hamka -

Yang paling bahagia adalah orang yang mempunyai hati yang alim, mempunyai kesabaran dalam diri dan mempunyai sifat yang merasa cukup dengan rezeki yang ada. -Hukamak-

INFO: Tip untuk ibu bapa


Sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan baca surah al-Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah. Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan manakala surat al-Inshirah untuk melapangkan hati dan fikiran.

Selepas bersalin, baca surah berkenaan ketika menyusukan anak dan dihembuskan di kepala. Ia boleh diteruskan sehingga anak cukup umur.

Waktu ketika anak antara sedar dan tidak. Rebut peluang bisikkan kata-kata nasihat, pujian dan pesanan. Ambil masa seminit, dua untuk membacakan doa sambil mengusap kepala mereka selain memberikan nasihat.

Doakan kejayaan anak, rakan anak mereka, anak rakan dan jiran.

Archives

Blog Stats

  • 76,832 hits
%d bloggers like this: